[:sv]Gå ur din komfortzon, led ditt team rätt och nå lite längre. Allt handlar om rätt förberedelser, att man tränar hårt och förbereder sig mot framgången.
För att få det resultat man önskar och nå stjärnorna behöver man passion, få det rätta drivet, nytänkande, massor av mod och förmågan att skapa rätt team.
Gary Vaynerchuk - Learn how to daytrade attention and build businesses
När Gary Vaynerchuck var nyexaminerad från college fick han familjens företag i vinbranschen att öka från en omsättning på 3 miljoner dollar till 60 miljoner dollar på 5 år. Nu driver han VaynerMedia som är en av världens hetaste digitala byråer. Han är även New York Times bästsäljande författare av ett flertal böcker. På vägen i sin karriär har han blivit en produktiv investerare och riskkapitalist som har investerat i företag som Facebook, Twitter, Tumblr, Uber och Birchbox. Gary är också värd för showen AskGaryVee Show där han tar upp frågor om, bland annat, sociala medier, entreprenörskap och att starta företag. Sina svar baserar han på att han under sin livstid byggt upp flera framgångsrika multimiljonärsföretag. Gary Vayernchuck har även funnits med både på Fortune och Crains ”40 under 40”-listor flera år i följd. Han bor för närvarande i New York. Idag arbetar Vaynerchuk mest med rådgivning åt företag. Men framför allt är han skarp, rolig och konkret i sina tankar om hur man bör förhålla sig till det allt mer högljudda sociala medier-bruset. När de flesta chefer och marknadsförare pratar om sina sociala medier-strategier har de samma blodtörst i ögonen som en 20-årig Mike Tyson strax innan han slog ut Trevor Berbick. De vill gå på knock. En rak höger som får deras webbtrafik att gå i taket eller gör att de vinner cyberlejon i Cannes. Men Vaynerchuk visar tydligt hur även de stora enskilda sociala medier-hitsen väldigt sällan genererar någon långsiktig effekt. I boxningsringen vinner nästan alltid den som har den bästa strategin, som rör sig bäst, som bygger upp med många jabbar. Det är förutsättningen för att till slut få till en vinnande träff. Översatt till sociala medier handlar det, enligt Vaynerchuk, om betydligt mer än att ha en bra strategi. Sociala medier handlar om träget hantverk: att orka nöta, hålla rätt frekvens och vara extremt lyhörd. Gary Vaynerchuk är kanske världens främste expert inom marknadsföring på sociala medier och är inte rädd för att säga sin åsikt. Han ger en underhållande och tankeväckande föreläsning om begreppet modern marknadsföring. Gary kommer att lämna dig road, motiverad och tiggande om mer.
Diana Nyad - Never, ever give up!
Diana Nyad har drömt om att simma från Kuba till Florida i hela sitt liv. Hennes första försök genomfördes 1978, 28 år gammal. Men hon skadade sig. Ytterligare ett försök genomfördes i augusti 2011, men efter 29 timmar i vattnet drabbades Diana Nyad av en astmaattack. Det tredje försöket inleddes i september 2011 men hon hann bara simma några timmar innan hon simmade in i en slags manet och fick brännskador i ansiktet, runt ögonen, på armarna och på sidan av kroppen. Diana fick svårt att andas och behandlades med bland annat syrgas ombord på ett fartyg. Därefter hoppade hon i vattnet igen för att fortsätta med sitt rekordförsök. Men efter att halva sträckan till Florida var avklarad tvingades Diana Nyad ändå att ge upp. Då hade vårdpersonal reagerat på att atleten var väldigt svullen i ansiktet och runt munnen på grund av maneten. Om Nyad simmat in i ytterligare en manet under natten skulle hon troligtvis få livshotande skador. Vid fjärde försöket, året därpå, lyckades Diana simma längre än hon gjort förut men tvingades ändå avbryta på grund av två stormar och för att hon simmat in i nio brännmaneter. Vid en ålder av 64 år och vid sitt femte och sista försök fullbordade Diana Nyad sin livslånga dröm att simma de 177 kilometer som är mellan Kuba och Florida. Denna gång med en specialdesignad silikonmask som skyddade ansiktet mot maneter. Hon blev därmed den första simmaren som lyckats simma mellan sträckan utan hajbur. Efter att ha avslutat sin hårda 53-timmarsresa berättade en andfådd Nyad för världen – Jag har tre budskap: Ett är att vi aldrig någonsin bör ge upp. Två: du är aldrig för gammal för att jaga dina drömmar. Och tre är att det ser ut som en ensamsport, men det behövs ett team. I sin bok Find a Way beskriver hon på ett varmt och inspirerande sätt om extraordinära upplevelser och lärdomar som hjälpte henne att förverkliga sin dröm. Diana Nyad är en passionerad och underhållande talare så missa inte att få inspiration av denna äventyrliga kvinna!
Tom Johnstone - Ledarskap i förändring och nytänk inom industrin
Tom Johnstone är född i Skottland och tog en Magisterexamen på University of Glasgow. Han har även hedersdoktorstitlar från University of South Carolina i USA samt Cranfield University i Storbritannien. Tom började sin yrkeskarriär som säljare på SKF 1977 och har sedan dess avancerat inom bolaget. 1996 blev han divisionschef för SKFs näst största division, Automotive Division och 1999 blev han vice VD i koncernen. Han var verkställande direktör och koncernchef för SKF från april 2003 fram till den 1 januari 2015 då han gick i pension från SKF-koncernen. Tom Johnstones vision var att förse världen med SKFs kunskap, det vill säga att använda kunskaperna från över hundra års verksamhet för att utveckla och leverera produkter, tjänster och lösningar som bidrar till kundernas framgång och lönsamhet. Detta ledde till att den globala försäljningen steg från ca 42 miljarder kronor till 71 miljarder kronor vilket innebar en totalavkastning på 400 %. Grundtänket är att jobba med hållbarhet och att ständigt utvecklas vilket Tom integrerat i SKFs långtidsstrategier. För detta jobb blev han tilldelad European Six Sigma Leadership Award 2006. För sina insatser för Sverige, Storbritanien och för svenska intressen har han blivit tilldelad Nordstjärneorden och Commander of the Order of the British Empire (CBE). Han är även ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Utöver sitt engegemang för SKF har Tom också suttit med i styrelsen på andra storbolag såsom Investor AB, Husqvarna AB, Volvo Cars, Wärtsilä, British-Swedish Chamber of Commerce och Combient AB. Kom och lyssna på en bländande intervju med ett sant styrelseproffs med lång erfarenhet!
Chris Hadfield - The sky is not the limit
Chris Hadfield, född 1959, tog glidflygscertifikat redan som 15-åring och utbildade sig och flög inom den kanadensiska armén. Han tog en kandidatexamen i maskinteknik och när han 1992 även tog en magisterexamen i flygsystem hade han flugit över 70 olika typer av flygplan. När NASA samma år skulle anställa 4 kanadensiska astronauter blev Chris utvald bland 5 330 personer som sökte samma tjänst. Med den nya tjänsten följde år av hård av träning. Bland annat spenderade han två år på Yuri Gagarin Cosmonauts Training Center i Ryssland och han var även med på Aquarius Underwater Laboratory där han fick bo och arbeta under vatten i 14 dagar. 2010 tillkännagav NASA att Hadfield skulle få leda en expedition till den internationella rymdstationen ISS. Den 19e december 2012 lämnade han jorden och två dagar senare kunde hans rymdfärja docka med rymdstationen. Hadfield har kommit att bli den mest kände av besättningen på ISS på grund av sitt flitiga användande av sociala medier samt alla filmklipp med musik och annat som han laddat upp till YouTube. Han spelade bland annat in en version av David Bowies Space Oddity som Bowie själv kallade för “kanske den mest gripande version av låten som någonsin skapats”. 5 månader senare, den 13e maj 2013, åkte han tillbaka till jorden efter ett väl utfört uppdrag och över 14 timmars rymdpromenader. Men med sina 1 560 000 Twitterföljare och fler än 28 miljoner visningar på Youtube hade han även gjort enorm marknadsföring för NASA och ISS. Chris Hadfield är kanske den allra folkligaste astronauten vi haft och han har otaliga historier och unikt bildmaterial att dela med sig av.
Gunhild Stordalen - Förändra världen
Gunhild är utbildad läkare men är kanske mer känd för sitt engagemang inom frågor rörande klimatförändringar, kvinnohälsa och djurskydd. Gunhild Stordalen har uttalat att hennes mål är att “förändra världen” och tillsammans med Petter Stordalen grundade hon 2011 den filantropiska stiftelsen The Stordalen Foundation för stöd till forskning och utveckling av miljövänliga lösningar. Stiftelsen kompletterades sedan av ännu en, GreeNudge, för stöd till beteendeforskning för att underlätta för människor att kunna göra mer miljövänliga val i vardagen. I maj 2014 invigdes hennes nya globala satsning, EAT Forum, med konferensen Eat Stockholm Food Forum, en plattform för forskare, politiker, näringslivsledare med flera från 28 länder (däribland Bill Clinton) på temat mat, hälsa och miljö i förening. Avsikten är att finna nya lösningar för mat och hälsa för en växande världsbefolkning i samklang med miljön, att göra EAT Forum till en motsvarighet till World Economic Forum, med årligen återkommande konferenser och med bas i Stockholm. Hösten 2014 inträffade en dramatisk förändring i hennes liv, då hon insjuknade i den ovanliga men allvarliga autoimmuna sjukdomen diffus kutan systemisk skleros med hudförändringar och påverkan på inre organ. I november 2014 valde hon att genomgå en nyutvecklad, krävande stamcellsbehandling vid universitetssjukhuset i Utrecht. Gunhild mår idag bättre men behandlingens verkan väntas ta något år till slutligt resultat. Det är viktigt med kunskap och forskning men det kräver även någon som Gunhild för att omvandla det till handlingar. Var med och lär dig hur du också kan vara med och förändra världen!
Jenny Strömstedt - Moderator
Jenny Strömstedt är journalist och program-ledare med många års erfarenhet av att leda olika tv-program och större konferenser. Hon kommer att se till att du får ut det mesta möjliga av detta seminarium.
[:en]Get out of your comfort zone, lead your team right and go a little further. It’s all about the right preparation, practising hard and preparing for success.
Getting the results you want and reaching the stars call for passion, the right drive, fresh thinking, plenty of courage and the ability to put together the right team.
Gary Vaynerchuk - Learn how to daytrade attention and build businesses
When Gary Vaynerchuk graduated from college, he grew the family’s wine company from sales of 3 million to 60 million dollars in five years.
He now runs VaynerMedia, one of the world’s hottest digital agencies. He is also a New York Times bestselling author of several books.
Along his career path he has become a productive investor and venture capitalist, investing in companies like Facebook, Twitter, Tumblr, Uber and Birchbox.
Gary also hosts the AskGaryVee Show in which he looks at matters relating to areas such as social media, entrepreneurship and starting a business. His answers are based on the several multi-million dollar companies he has built during his career.
Gary Vaynerchuk has also been on both the Fortune and Crain “40 under 40” lists for several consecutive years. He currently lives in New York.
Today Vaynerchuk mostly acts as an advisor to companies. But above all he is sharp, humorous and concrete in his ideas about our attitudes towards the ever-increasing social media noise. When most business leaders and marketers talk about their social media strategies, they have the same bloodthirsty eyes as a 20-year-old Mike Tyson just before taking out Trevor Berbick. They want to achieve a real knockout. A crushing right that sends their website traffic into hyperspace or wins them a Cyber Lion in Cannes.
But Vaynerchuk shows clearly that more often than not, not even the big individual social media hits generate any lasting effect. In the boxing ring, the winner is almost always the one with the best strategy, the best manoeuvres, the one who builds up with a lot of small jabs; they lay the foundation for the eventual knockout punch.
But according to Vaynerchuk, there is far more to social media than just having a good strategy. In social media the key is assiduous craftsmanship: having the stamina to keep going, keep the right frequency and be extremely receptive.
Gary Vaynerchuk is perhaps the world’s leading expert in marketing on social media, and he’s not afraid to say what he thinks. He gives an entertaining, thought-provoking talk on the concept of modern marketing. Gary will leave you amused, motivated and ready for more.
Diana Nyad - Never, ever give up!
Diana Nyad has dreamt of swimming from Cuba to Florida her whole life. Her first attempt was in 1978 at the age of 28. But she suffered an injury. She tried again in August 2011, but after 29 hours in the water she had an asthma attack.
Her third attempt began in September 2011, but just a few hours in she swam into a jellyfish and was severely stung in the face, around the eyes, on her arms and sides. Diana couldn’t breathe properly, and was treated with oxygen gas on board a ship. She then jumped back in the water to carry on with her record attempt. Unfortunately, just about halfway to Florida Diana Nyad had to abandon the attempt anyway. Health care personnel reacted to how swollen she was in the face and around her mouth from the jellyfish sting. Had she swum into another jellyfish during the night, Diana would in all likelihood have developed life-threatening injuries.
On her fourth attempt a year later, Diana managed to swim further than ever before, but she had to give up anyway due to two storms and swimming into nine poisonous jellyfish. At the age of 64 and on her fifth and final attempt, Diana Nyad finally fulfilled her lifelong dream of swimming the 177 kilometres from Cuba to Florida – this time with a specially designed silicone mask to protect her face against jellyfish. This made her the first person ever to swim the stretch without a shark cage.
At the end of her 53-hour journey, an out-of-breath Diana Nyad told the world three things: one, we should never, ever give up; two, you never are too old to chase your dreams; and three, it looks like a solitary sport but it’s a team effort.
In her book Find a Way, she describes in a warm, inspiring way the extraordinary experiences and lessons that helped her make her dream come true.
Diana Nyad is a passionate, entertaining speaker, so don’t miss out on some genuine inspiration from this truly adventurous woman!
Tom Johnstone - Leadership in change and fresh thinking in industry
Tom Johnstone was born in Scotland and got his masters at the University of Glasgow. He also has honorary doctorates from the University of South Carolina, USA and Cranfield University, UK.
Tom began his professional career as a salesman at SKF in 1977, and has since advanced up through the company. In 1996 he became head of SKF’s Automotive Division, its second largest, and in 1999 he became the Group Deputy CEO. He was President and CEO of SKF between April 2003 and 1 January 2015, when he retired from the SKF Group. Tom Johnstone’s vision was to bring the knowledge of SKF to the world, i.e. to use the knowledge from over a century’s worth of business to develop and deliver products, services and solutions that contribute to the customers’ success and profitability. This led to global sales rising from around SEK 42 billion to SEK 71 billion, a total return of 400%.
The fundamental mindset is to work with sustainability and continually develop, which Tom has integrated into SKF’s long-term strategies. For this effort, he received the European Six Sigma Leadership Award in 2006.
For his efforts for Sweden, the UK and Swedish interests, he has been awarded the Order of the Polar Star in Sweden and made a Commander of the Order of the British Empire (CBE). He is also a member of the Royal Swedish Academy of Engineering Sciences.
In addition to his achievements with SKF, Tom has been on the boards of other large corporations such as Investor AB, Husqvarna AB, Volvo Cars, Wärtsilä, the British-Swedish Chamber of Commerce and Combient AB.
Come and listen to a dazzling interview with a true board professional with extensive experience!
Chris Hadfield - The sky is not the limit
Chris Hadfield, born in 1959, earned his gliding certificate at the tender age of 15, and qualified and flew in the Canadian Air Force. He did a bachelor’s degree in mechanical engineering, and when he also did a masters in aviation systems in 1992, he was a test pilot who had flown more than 100 different types of aircraft.
When, in the same year, the Canadian Space Agency was looking for four new astronauts, Chris was chosen from 5,330 applicants. He was posted to NASA, which brought years of rigorous training, three spaceflights and two spacewalks. He spent two years as NASA’s Director at the Yuri Gagarin Cosmonaut Training Center in Russia, and he was also Commander of the Aquarius Underwater Laboratory where he lived and worked under the ocean for 14 days.
In 2010 NASA announced that Hadfield would lead an expedition to the International Space Station, ISS. On 19 December 2012 he left Earth, and two days later his Soyuz spaceship docked with the Space Station.
Hadfield has come to be the best-known of the ISS crew thanks to his prodigious use of social media, and all the video clips of music and other things he has uploaded to YouTube. He recorded his own version of David Bowie’s Space Oddity, which Bowie himself called “possibly the most poignant version of the song ever created”.
Five months later, on 13 May 2013, he returned to Earth after a well-executed mission, setting records for science accomplished, and performing an emergency spacewalk. But with his 2,300,000 Twitter followers and more than 75 million views on YouTube, he has also done some massive outreach for the world’s space program.
Chris Hadfield is perhaps the most down-to-earth astronaut ever, and he has many stories and unique visual material to share.
Gunhild Stordalen - Change the World
More info about Gunhild coming soon.
Jenny Strömstedt - Moderator
Jenny Strömstedt is a journalist and presenter with many years’ experience of compering TV shows and major conferences. She will make sure you get the most possible out of this seminar.
[:]