Stefan Engeseth

InspirationLedarskapMarknadsföringNytänkandeVarumärken
Författare, konsult och föreläsare i t.ex. i Singapore, Dubai, New York, Mombai, London och Bryssel. Efter avslutade ekonomistudier så inledde Stefan en karriär som professionell dansare. På sin fritid läste han management och marknadsföringslitteratur, ett stort intresse som har lett till skapandet av hans egna teorier och koncept. Stefan har arbetat med allt från små innovationsföretag till internationella Fortune 500-företag. Han skriver även artiklar för internationell affärspress.

Stefans idéer är ofta innovativa och framtidsorienterade, ibland på gränsen till vad som anses traditionellt acceptabelt. Dock, baseras alla idéer på verkligheten om att utan innovation och visioner så överlever inte företag i dagens konkurrensutsatta affärsvärld. Frågan är, hur långt är ditt företag berett att gå? 

Hans föreläsningar har blivit väldigt populära genom att de inspirerar på ett enkelt pedagogiskt sätt, samtidigt som åhöraren får en metodik med sig för att själv kunna hitta möjligheter. Stefan har hållit hundratals föreläsningar och workshops i olika delar av världen för företag och akademiska institutioner. 


Sharkonomics — Affärslivets aktörer har mycket att lära av hajars beteende
Hajar är inte bara naturens mest fruktade rovdjur, de är också strategiska och effektiva, egenskaper som kanvara till nytta även i affärslivet, enligt författaren och bloggaren Stefan Engeseth. I sin nya bok Sharkonomics, beskriver han hur även mindre företag, genom att ta lärdom av hajars beteenden, kan lyckas ta marknadsandelar från sina betydligt större konkurrenter.

– Att studera hajars beteenden ger många nyttiga insikter. Naturen är mycket smartare än såväl Stanford och Harvard som Ericsson och Apple. Trots allt har hajar utvecklats i över 420 miljoner år och de är fortfarande dominanta i sitt territorium, säger författaren Stefan Engeseth. Genom att studera hajens beteendemönster, instinkter och karaktärsdrag – till exempel att jaga i flock och att hitta den döda vinkeln har Engeseth i boken utvecklat ett antal affärsstrategier som kan vara användbara för företag som, oberoende av storlek, vill utmana sina konkurrenter. Men Sharkonomics handlar inte bara om attack, utan tar även upp strategier för hur företag kan försvara sig mot angrepp.

– I naturen måste hajarna förflytta sig för att överleva, men i affärsvärlden har ofta storföretagen fastnat i sin egen historia och det finns en risk att de blir hajmat. Hajar producerar inte PowerPoints i tid och otid, de tar i stället en rejäl tugga av sitt byte.

Intresserad?

Kontakta oss genom nedan formulär!
Skicka

Liknande föreläsare

________________________________

Hjärntillskott

Läs även mer om Executive Day 2017 som vi har i Göteborg och Stockholm